Våddragt - pleje.. og lidt spørgsmål

Her kan der diskuteres sports-beklædning eks. cykel-/løbesko, cykel-/løbetøj, våddragter/svømmeudstyr osv.

Cat 2
Cat 2
Geografisk sted: Aarhus
Min klub:
Ingen
Favorit Sport:
Triathlon
Mit VÃ¥ben:
Principia road
10km Rekord:
41
Hej alle.

Så fik jeg eeeeeendelig en våddragt til svøm :grin: - og straks dukker der lidt nye spørgsmål op - håber i kan hjælpe.

- Havde tænkt mig at tage den med et par gange i svømmehallen. Har i nogle guldkorn omkring det og hvad gør i ? Tænker her på skylning af våddragten, slittage, transport, etc etc.

- Hvad gør i med opbevaring af våddragten?? På bøjle og ind i skabet, udenfor, foldet sammen et eller andet sted, eller, eller ...????

- Skal snart til at øve mig i skiftet T1 - og under de indledende øvelser tog det ihvertfald meeeget lang tid med at få hænder, og fødder, ud af dragten. Havde hørt om noget ´bodyglide´eller lign. man smører på for at speede det lidt op.
Kender i noget..?

- Er jeg den eneste der syntes, at det er enormt pinligt at møde op i svømmehallen, klædt ud som en ´satans ka´l´ - og egentligt kun svømmer omtent som Eric the Eel (http://www.youtube.com/watch?v=2fg97V7PPMg) :cray:

//Hilsen en ny svømme Padawan

Cat 1
Cat 1
Geografisk sted: 2100
Min klub:
KTK86
Favorit Sport:
Triathlon
Mit VÃ¥ben:
Kinesisk kulfiber!
Hej!

For at starte bagfra, så er der jo kun en ting at gøre ved svømningen som Eric - træning, træning og træning! I disse triathlon tider er det jo heller ikke sjældent at se en mand/dame iklædt neopren i svømmehallen. Det er bare ud med forfængeligheden og ned i baljen. Eric havde for øvrigt aldrig svømmet mere end 20meter uden pause så der er jo ikke noget at sige til at manden var lidt presset i et 50m bassin! :-O

Nåh, så til den lidt mere seriøse afdeling.
Mht svøm i våddragt i svømmehal skal du huske at skylle dragten grundigt efter brug. Det skal selvfølgelig også gøres efter svømning i saltvand, men klor er er ikke det bedste for en neoprendragt.

Jeg tror ikke at dragten som sådan bliver mere slidt af at bruge den i en svømmehal - så skulle det kun være pga. klor. Du skal dog tænke på at det ikke altid er lige sjovt at svømme i våddragt i en svømmehal da det bliver (meget) varmt. Det er dog selvfølgelig en god ide at træne nogle gange i den for at vende sig til følelsen af at svømme i våddragt.

En våddragt giver jo en del opdrift og vil generelt få dig til at svømme bedre/hurtigere. Det er meget få som ikke svømmer hurtigere i våddragt og jo dårligere svømmer du er, jo mere vil dragten hjælpe. Du skal derfor passe på med at træne for meget i den, da det kan gå ud over din teknik. Særligt den nedsatte fleksibiliteten i skuldre, og den opdrift du får på benene går ud over din teknik hvis du træner for meget i den.

Jeg tørrer altid min på en bøjle, og når den er helt tør ligger den inde i skabet. Du kan også lade den hænge i skabet på bøjlen. Bare sørg for at det er en "bred" bøjle og ikke en stålbøjle fra renseriet som kan give mærker i skuldrene.

Bodyglide smører jeg i nakke (for at undgå gnavesår - har jeg dog aldrig oplevet) og særligt nede på ankler/lægge. Det gør at dragten er hurtigere og lettere at trække af. Det kan være en fordel at bruge plastic hansker til at påføre fordi ellers vil du få glatte hænder som ikke har så godt "grip" i vandet, og det kan være svært at få fat i dragten når du skal have den af (jeg bruger de gratis hansker som fås på enhver benzintank).
Der er også nogle der klipper den nederste del af benene af dragten, for at kunne få den hurtigere af.

Mht til at øve skiftet skal du tænke over at det er netop dette som er det hårdeste for dragten. Når du kommer ind i T1 skal den dragt af hvilket betyder at du flår noget mere i dragten end når du svømmer. Det kan derfor godt være lidt hårdt for dragten. De gange jeg har trænet det er først når det kan lade sig gøre at svømme udenfor, og aldrig i svømmehallen.

HÃ¥ber det opklarede lidt mere end det forvirrede!?

/B
Brugeravatar
Super Cat 4
Super Cat 4
Geografisk sted: Randers
Min klub:
Randers Atletik Freja
Favorit Sport:
Triathlon
Mit VÃ¥ben:
Litespeed C1R
Når du har brugt dragten i svømmehal, skal du skylle den godt med rent vand (under bruseren i svømmehallen). Hjemme hænger du dragen op på en bøjle, og lader den tørre evt. i brusekabinen. Det tager ca. 24 timer før den er helt tør. Derefter kan du hænge den ind i skabet på bøjlen. Du kan også lægge den pænt samme og opbevare den et andet sted :)

Ved fragt af dragten, kan du lægge den pænt sammen og evt. opbevare den i en pose, så den ikke er udsat for at få rifter og ligende.

Du kan bruge bodyglide eller babyolie til at smørre på ankel og håndled, så dragten nemmere glider af. Ellers handler det bare om at øve sig. Efter hver tur i dragten kan du prøve at tage dragten hurtig af. Øvelse gør mester :)

Se dette [link], hvor der vises, hvordan man hurtig kommer ud af dragten.
Følg mig på ThomasAndersenTri.com eller facebook ThomasAndersenTri
Brugeravatar
Super Cat 5
Super Cat 5

Favorit Sport:
Triathlon
Mit VÃ¥ben:
Cérvelo P3C/Cboardman AIR9.8
10km Rekord:
/
Andersen8900 skrev:Når du har brugt dragten i svømmehal, skal du skylle den godt med rent vand (under bruseren i svømmehallen). Hjemme hænger du dragen op på en bøjle, og lader den tørre evt. i brusekabinen. Det tager ca. 24 timer før den er helt tør. Derefter kan du hænge den ind i skabet på bøjlen. Du kan også lægge den pænt samme og opbevare den et andet sted :)

Ved fragt af dragten, kan du lægge den pænt sammen og evt. opbevare den i en pose, så den ikke er udsat for at få rifter og ligende.

Du kan bruge bodyglide eller babyolie til at smørre på ankel og håndled, så dragten nemmere glider af. Ellers handler det bare om at øve sig. Efter hver tur i dragten kan du prøve at tage dragten hurtig af. Øvelse gør mester :)

Se dette [link], hvor der vises, hvordan man hurtig kommer ud af dragten.

Dette gør sig osse gældende for ALLE andre pas - sø, ow etc :)
Hold kæden stram !

Cat 2
Cat 2
Geografisk sted: Aarhus
Min klub:
Ingen
Favorit Sport:
Triathlon
Mit VÃ¥ben:
Principia road
10km Rekord:
41
Tak for svarene - og de gode råd.

Lige hvad jeg stod og manglede :-)

Jeg hænger forfængeligheden i omklædningen og tonser derudaf :-)

Ses - om ikke før - så til CC Aarhus

Endnu en gang tak

// M

Tilbage til Sportsbeklædning osv